- Hoe zit dat nou met pakketjes uit China?
- Zijn die winkels betrouwbaar en hoe lang duurt het?
- En wat kost het?
- Is het ethisch wel correct?
Maar er zijn meer vragen.
- Hoe snel gaan onze Nederlandse winkels failliet?
- Moeten we al Chinees gaan leren?
- Zijn er in Nederland straks nog banen?
Eerst maar wat antwoorden: Ja, die Chinese webwinkels zijn betrouwbaar. Als er iets misgaat lossen ze het wel op. Je kan gewoon mailen. Het komt vrijwel altijd aan, en het duurt meestal 10 dagen, of 14 tot 30 dagen. Je kan zelfs je geld terugvragen, maar dan moet je wel het een en ander bewijzen. Het is geen Zalando natuurlijk! Dat soort winkels gaat failliet aan die onbeperkte retouren van Westerse consumenten, die alles na gebruik gewoon terugsturen. Dat is nog eens ethisch onverantwoord… en schadelijk voor de economie.
Tot €23,- worden er geen invoerrechten en BTW gerekend, vanaf €23,- tot €150,- is het vrij van invoerrechten, maar moet je wel de BTW bijbetalen. In dat geval komen er ook nog douanekosten bij. En dan duurt het langer, want dan ligt het tijden bij de Nederlandse douane.
Als uw pakket bij de douane is tegengehouden moet u bewijzen gaan aanleveren wat de waarde van het product is, dit gaat het snelst op deze pagina van PostNL KLIK
PostNL brengt voor de afhandeling €13 in rekening en bij een EMS (snelle verzending) €17,50, let dus op een koopje van 25 euro komt dan dus op 38 euro’s…. Je kunt dan het pakket weigeren en laten retourneren naar de afzender, deze hoeft deze kosten niet te betalen. Vraag bij een bedrag boven de €23 of de verkoper er geschenk / gift op wil zetten, dan kun je tot €45 zonder inklaringskosten en afhandelingskosten van PostNL.
Boven de 150,- euro komen er invoerrechten bij (bijvoorbeeld 100% op een fiets). Een fiets van 150,- wordt dan 300,-. Per productgroep is dit anders, op telefoons zit dit bijvoorbeeld helemaal niet. Soms zit deze EU-tax al bij de prijs inbegrepen. Maar dat staat er dan uitdrukkelijk bij.
Je kan pech hebben met steekproeven, als de douane je pakketje eruit pikt. Ook al kostte dat artikel dan bijvoorbeeld maar 1 euro, dan nog moet je iets van 10 euro extra betalen aan administratiekosten. Gelukkig komt zo’n steekproef niet vaak voor. Je kunt dan natuurlijk het pakket nog steeds weigeren.
Op AliEpress en vergelijkbare webshops kan je nu ook vaak uit EU-pakhuizen bestellen. Zo zag ik laatst dit 100W zonnepaneel voor 75,- inclusief BTW en import, snel bezorgd vanuit de UK, Spanje of Duitsland. INCLUSIEF alle anti-dumping belastingen, import-kosten en btw. Ik heb nog nooit in Nederland zo’n zonnepanneel gezien, laat staan voor die prijs. En die kun je in Nederland voor die prijs ook niet vinden.
Zie ook deze pagina van de Belastingdienst.
Chinese pakketjes: wat kost het bezorgen?
De bezorgingskosten zijn voor kleine pakketjes meestal gratis, dankzij de Chinese regering. Die heeft jaren geleden een trend voorzien. Door de anti-dumping-wetten in Europa en Amerika werd het voor China moeilijker om goedkope producten te “dumpen” bij ons. Wij gebruiken het woord “dumpen” in een poging de publieke opinie te beïnvloeden. Een iPhone kabeltje kost 60 cent om te maken, en die kan je met winst voor 1 euro verkopen. De HEMA en andere winkels verkopen datzelfde kabeltje voor 10 euro (is dat ethisch?). Die gaan dus failliet. De Action niet, want die verkoopt dat kabeltje voor 1,30 euro. Keurig met de BTW en zo, met normale winstmarges.
De Chinese regering verzon een oplossing. Ze voorzagen dat iedereen massaal zou gaan webwinkelen. En dat er een stortvloed aan kleine goedkope pakketjes onze kant op zou gaan, die in omvang elke giga-industrie te boven zou gaan. De geniale zet was simpel: de Chinese regering betaalt de postzegel. Internationale afspraken bepalen vervolgens dat PostNL het vanaf het vliegtuig bij jou moet bezorgen.
Douane en importwetten
We hebben nog een douane, om ons nog even kunstmatig in leven te houden. Maar de stortvloed aan pakketjes kunnen zij niet aan, ze kunnen alleen steekproeven doen. Ze controleren streng en effectief op namaak. Grote westerse merken worden beschermd door copyrights en patenten. Die controle is goed gelukt. Er is weinig namaak te koop, en je ziet het ook niet veel in de officiële Chinese webwinkels. Maar je wil eigenlijk ook geen namaak. Liever voordelige kwaliteit. Fiio in plaats van Philips. Sony, Sennheiser en Shure? Liever KZ, Rock en Aukey. Telefoons? Xiaomi Redmi Note 7, Cubot, Vernee, Ulefone. Flagship smartphone? De Xiaomi Mi Mix 3 (440,-), de Xiaomi Mi 9 (430,-) of de Xiaomi Mi 9 SE (290,-) of de OnePlus 6T (vanaf 390,-). Allemaal Chinees, en veel goedkoper dan Apple of Samsung (Koreaans). En vaak net zo goed of beter. Geen RayBan maar KingSeven.
Binnenkort rijden we Chinese auto’s zoals de Volvo PoleStar (Volvo en Lotus zijn 100% Chinees), zijn onze treinen Chinees (ialtijd beter dan Italiaanse Fyra), is je nieuwe gitaar geen Fender of Gibson, en vlieg je met een C919 in plaats van een 747.
Maar niet getreurd! Er zijn meer rijke mensen in China dan waar ook. En deze rijke consumenten willen westerse topmerken. Een enorme nieuwe markt. Ze rijden BMW en Mercedes. Ze willen H&M, Zara, IKEA en Nederlandse babymelk. Ze gaan koffie, wijn en whisky drinken. En bonbons en ijs eten. Bij voorkeur van de duurste merken. We krijgen het nog druk!
Tenzij we al die merken al hebben verkocht (Volvo, Lotus?).